De Bijbel en muziekinstrumenten

7. Het nieuwe verbond.

Als het gaat over aanbidding is God is niet veranderd. Hij is nog steeds heilig en wil in Zijn heiligheid heilig aanbeden worden. (Lev. 10: 1- 8; 1 Petrus 1: 16)

We moeten de vraag stellen, hoe wil God aanbeden worden in het nieuwe verbond?
Wat heeft God geschreven in het nieuwe verbond wat ons helpt om te begrijpen hoe nieuw Testamentische aanbidding eruit ziet?

In ons laatste artikel hebben we gezien hoe de wet van Mozes, de tempel en haar dienst tot een einde zijn gekomen met de komst en de inauguratie van het tweede verbond, het verbond in Christus.
En dat artikel heeft laten zien dat we niet aspecten van de wet van Mozes zomaar mee kunnen nemen in het nieuwe Testament.
We zien dat bijvoorbeeld met “tienden”. Sommige kerken geloven in het geven van tienden.
Maar dat is een Oud Testamentisch gegeven. Dit mag niet meegenomen worden in het nieuwe Testament.
Het nieuwe Testament leert ons om te geven naar dat ons gegeven is. (2 Kor. 8, 9)

En zo ook met muziekinstrumenten. Dit kan niet zomaar meegenomen worden uit het eerste verbond, en dit is wel vaak hoe sommige kerkgemeenschappen redeneren.

In dit artikel willen we kijken wat het nieuwe Testament zegt en schrijft over haar exclusiviteit. In het nieuwe Testament kennen we de Christus als enige wetgever.

Laten we daar over na gaan denken. Ga je mee?

Jezus is gegeven alle macht.

Mattheus 28:
18 En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op de aarde.
19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.
20 En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld.

Als we naar het nieuwe verbond gaan kijken zien we dat Jezus Christus alle macht is gegeven, in hemel en op de aarde. Ja, met de dood en opstanding van Christus is het tweede verbond van kracht geworden met als enige machthebber, leider en wetgever, Jezus Christus. Hij is door God aangesteld als koning van het nieuwe verbond. (1 Kor. 15: 24- 28)

Het boek van Hebreeen geeft daar een duidelijke en krachtige getuigenis over in het negende hoofdstuk.

Hebreeen 9:
15 En daarom is Hij de middelaar van een nieuw verbond, opdat, nu Hij de dood had ondergaan, om te bevrijden van de overtredingen onder het eerste verbond, de geroepenen de belofte der eeuwige erfenis ontvangen zouden.
16 Want waar een testament is, moet noodzakelijk van de dood van de erflater melding gemaakt worden;
17 een testament toch wordt alleen van kracht, indien er iemand gestorven is, daar het nog geen gevolg heeft, zolang de erflater leeft.

Deze verzen geven getuigenis van het principe dat als er een Testament is, dan moet er de melding van de dood van de erflater gemaakt worden. Eerder wordt een testament niet van kracht.

Dit wordt in deze passage genoemd met betrekking op Jezus Christus.
Met de dood en opstanding van Christus is het eerste verbond met Mozes volledig ten einde gekomen en is het tweede verbond door Christus volledig tot stand gekomen.

Mozes heeft als het ware niets meer te vertellen in het nieuwe verbond.
Hij is totaal afwezig. (Rom. 7: 1- 6)

Dit wordt vaak vergeten of niet voldoende rekening mee gehouden in de wereld van kerken.
Jezus heeft de totale regering in handen in het nieuwe verbond. (Koll. 3: 1- 17)

Handelingen.

Handl. 2:
32 Deze Jezus heeft God opgewekt, waarvan wij allen getuigen zijn.
33 Nu Hij dan door de rechterhand Gods verhoogd is en de belofte des Heiligen Geestes van de Vader ontvangen heeft, heeft Hij dit uitgestort, wat gij en ziet en hoort.
34 Want David is niet opgevaren naar de hemelen, maar hij zegt zelf: De Here heeft gezegd tot mijn Here: Zet U aan mijn rechterhand,
35 totdat Ik uw vijanden gemaakt heb tot een voetbank voor uw voeten.
36 Dus moet ook het ganse huis Israels zeker weten, dat God Hem en tot Here en tot Christus gemaakt heeft, deze Jezus, die gij gekruisigd hebt.

Deze tekst verteld ons dat Christus door God is opgewekt, en naar de rechterhand van God verhoogd. En deze Christus is tot Here en tot Christus gemaakt. (Efeze 1: 20- 23; Fill. 2: 9- 11)

Here:
2962 kurios
1) hij die meester of bezitter is van iemand of iets waarover hij de bevoegdheid heeft om te beslissen
1) de eigenaar: hij over iemand de macht heeft, de meester
1) deze titel wordt aan God, de Messias gegeven

Dit woord “Here” betekent dat Hij Heer is van alle dingen.
Ja, Christus is ALLE macht gegeven in hemel en op aarde, met Zijn dood en opstanding.
Hij is de bezitter van alle dingen. Hem is gegeven alle bevoegdheid.

Christus:
5547 Christos
Christus ="gezalfde"
1) Christus was de Messias, de Zoon van God
2) gezalfde

Johannes 1:
41 Andreas, de broeder van Simon Petrus, was een van de twee, die het van Johannes gehoord hadden en Hem gevolgd waren;
42 deze vond eerst zijn broeder Simon en zeide tot hem: Wij hebben gevonden de Messias, wat betekent: Christus.

De titel Christus is afkomstig van het Nieuwtestamentische Griekse woord christos, wat betekent “gezalfde”, oftewel “gezalfd zijn met olie”.

Christos is echter de weergave van een woord dat in het Oude Testament ook al bekend was in het Hebreeuws, namelijk mashiach, wat precies hetzelfde betekent, “gezalfde”. In het Nederlands is dit woord veranderd naar Messias.

In het oude Testament werden vooral koningen en profeten gezalfd.
(Lev. 4: 3, 5, 16; 1 Sam. 10: 1; 1 Sam. 16: 13; 1 Kon. 19: 16)

En zo is de Christus ook gezalfd, Lukas 4: 16- 19; Handl. 4: 27; 10: 38; door God zelf.
(Psalm 2: 2; Jesaja 61: 1- 3; Daniel 9: 25, 26)

Wat we op dit punt sterk willen benadrukken is dat Christus volgens de eerste titel Here, degene is die meester is, die machthebber is van alle dingen. (Mattheus 28: 18- 20)
Hem is gegeven alle macht in hemel en op aarde.

En volgens de tweede titel, Christus, is Hij door God aangesteld als koning, profeet en hogepriester van het nieuwe verbond. Niemand anders dan Christus alleen heeft alle macht gekregen.

Ja, in het nieuwe Testament is Jezus de enige machthebber. Niet meer Mozes, die onder het eerste verbond de wetten bracht. In het nieuwe verbond brengt Jezus Zijn wet.
(Rom. 7: 1- 6; 2 Kor. 3: 1- 18)

Kollosenzen 3.

Koll. 3:
16 Het woord van Christus wone rijkelijk in u, zodat gij in alle wijsheid elkander leert en terechtwijst en met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen zingende, Gode dank brengt in uw harten.
17 En al wat gij doet met woord of werk, doet het alles in de naam des Heren Jezus, God, de Vader, dankende door Hem!

In deze woorden zien we een aantal hele belangrijke en cruciale waarheden.

1. Het woord van Christus wone rijkelijk in u.
Zo bevestigd dit derde hoofdstuk waar hoofdstuk 2 al sterk over sprak, “het woord van Christus wone rijkelijk in u”.

Dit is de sleutel voor het ware Christelijke leven, Zijn woord in ons, zodat Hij herkenbaar wordt in Zijn volgelingen.

Romeinen 8:
29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen;
30 en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Vanuit deze tekst, uit Romeinen, zien we hoe belangrijk het is om het woord van Christus rijkelijk in ons te laten wonen. Dit omdat de gelovige ergens tot bestemd is! Bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld van de Zoon van God, Jezus Christus.

Om het beeld van Christus vorm te geven in ons geloven, in onze woorden en onze daden is het essentieel om Zijn Woord in ons te hebben, rijkelijk!

2. En al wat gij doet met woord of werk, doet het alles in de naam des Heren Jezus, God, de Vader, dankende door Hem!
En zo, als het Woord van Christus rijkelijk in de gelovige woont, dan kan de gelovige in alles, in woord en in werk, doen wat Christus heeft bepaald.

Dit alles laat twee belangrijke principes zien.
A. Neem het Woord van Christus tot je als water op een dorstige dag.
B. Voeg niets toe en neem niets af van Zijn woord.

De woorden “doe alles in de naam des Heren Jezus”, dragen de betekenis van het handelen naar Zijn wil, dat het spreken en handelen geheel onder de heerschappij van Jezus staat.

Laatste woorden en gedachten.

In deze studie hebben we gezien dat in het nieuwe Testament Christus alle macht is gegeven. Alle macht in hemel en op aarde.

De wet van Mozes is verdwenen, daarmee zijn de tempel en haar dienst verdwenen en daarmee zijn de muziekinstrumenten verdwenen.

In het nieuwe Testament gaat het allemaal om Jezus Christus en Zijn verbond, het verbond van de vrijheid. Hem is gegeven alle macht in hemel en op aarde.

En stelt Kollosenzen in hoofdstuk 3 dat gelovigen het Woord van Christus rijkelijk in hen moeten laten wonen en alles wat zij doen, doen zij bij het gezag van Jezus.

Copyright © 2025 Gert-Jan van Zanten · Webdesign by Robin
Our YouTube Channel - Links - Contact
All Rights Reserved · webbijbel.nl
Hosted by VDX

 

Naar boven